Ponieważ pojawiła się taka potrzeba, żeby zebrać w jednym miejscu trochę info praktycznego dla początkujących adeptów motocyklowego podrózowania, po uzgodnieniu z Pawłem przygotowałem wstępniaka na podstawie różnych tekstów :smile: moderatora proszę o przeniesienie do sekcji 'przyklejone'.
Wszystkich doświadczonych bardziej lub mniej upraszam o uwagi i dopisywanie uzytecznego info/linków etc. tylko bez spamu pls :)
Poradnik jest w kilku częściach:
1. Przygotowanie siebie
2. Przygotowanie motocykla
3. Co zabrać
4. Zestaw linków
Przygotowanie siebie
Nie wyjeżdżaj w trasę bez przygotowania ! Poznaj miejsca, które będziesz zwiedzał.
Polecam przygotowanie wg następujących punktów:
ˇ sprawdź formalne wymogi i porady polskiego MSZ jakie obowiązują w danym kraju w ‘Poradniku Polaka zagranicą’ dokładnie zanotuj i miej przy sobie przez cały czas dane kontaktowe do najbliższej polskiej placówki dyplomatycznej;
ˇ jeżeli mówisz po angielsku – OBOWIĄZKOWA LEKTURA/kompendium wiedzy to książka Chrisa Scott’a ‘Adventure Motorcycling Handbook’ (ok. 80-90 zł); alternatywnie/dodatkowo przejrzyj dostępne na Internecie porady/opisy wyjazdów (lista wybranych linków na końcu tego tekstu);
ˇ zgromadź możliwie dokładne mapy terenów, przez które będziesz przejeżdżał, oraz przewodniki po tym terenie; dobrze jest mieć mapę w języku, który obowiązuje na terenie, przez który będziesz jechał – łatwiej Ci będzie zapytać miejscowych o drogę;
ˇ dobrze zaplanuj trasę i dzienne przeloty – w razie potrzeby skorzystaj z route plannera trasę dobrze jest mieć ze sobą, rozpisaną na kartce z wymienionymi miejscowościami i kilometrażem;
ˇ jeżeli używasz GPS-u nie zapomnij go zaprogramować przed wyjazdem; pamiętaj o ograniczeniach GPS-u:
ˇ pamiętaj o ewentualnych szczepieniach !! – mogą wymagać czasu, zadbaj o to odpowiednio wcześniej.
Przygotowanie motocykla
Przygotowanie motocykla – podstawowe zasady:
ˇ nie przesadzaj z masą maszyny ! – im mniejsza waga tym lepiej – poradnik jak odchudzić moto oraz wyposażyć go w akcesoria z głową, żeby nie przesadzić, znajdziesz tutaj
ˇ planuj rozmieszczenie bagażu – jak najniżej położony środek ciężkości:
Przed samym wyjazdem staranny przegląd, a w szczególności:
ˇ opony
ˇ klocki hamulcowe,
ˇ akumulator,
ˇ łańcuch
ˇ olej
ˇ płyn chłodniczy
Ze sobą zabierz zestaw części zapasowych/eksploatacyjnych:
ˇ łatki, dętka + łyżka albo zestaw do naprawy opon bezdętkowych,
ˇ spray do opon
ˇ smar do łańcucha,
ˇ olej silnikowy na dolewki
ˇ zapasowe żarówki
ˇ zapasowe świece
ˇ bezpieczniki
ˇ rękawiczki robocze
ˇ pompka do pompowania (może być jedna na kilka motocykli)
Co zabrać
Wyposażenie do motocykla:
ˇ kask motocyklowy (ewentualnie plus zapasowy wizjer)
ˇ gogle, okulary (dobrze zabrać dwie pary)
ˇ kurtka motocyklowa z ochraniaczami lub buzer pod spód
ˇ spodnie motocyklowe
ˇ ocieplacz pod spodnie i kurtkę
ˇ ubiór wodo- i wiatrochronny
ˇ rękawice motocyklowe
ˇ maska na twarz (neopren)
ˇ buty motocyklowe
ˇ zapasowe ‘pajączki’ i gumy towarowe
ˇ blokady zabezpieczające motocykl przed kradzieżą
Na deszcz
ˇ kombinezon przeciwdeszczowy, wygodniejszy jest dwuczęściowy
ˇ ochraniacze na rękawice i buty,
ˇ bagaż zapakować w worki z folii
Dokumenty
ˇ paszport
ˇ prawo jazdy
ˇ dowód rejestracyjny motocykla z aktualnym badaniem technicznym
ˇ polisa ubezpieczeniowa OC
ˇ zielona karta w krajach poza UE
ˇ w przypadku jazdy motocyklem pożyczonym, należy mieć upoważnienie (notarialnie poświadczone, najlepiej także przetłumaczone na języku lokalnym lub powszechnie używany na terenie przejazdu – rosyjski, angielski, niemiecki, francuski, hiszpański etc.)
Uwaga: na wypadek kradzieży lub zagubienia dokumentów, dobrze jest mieć ich kserokopie oddzielnie schowane (dla okazania policji i innym uprawnionym organom). Dokumenty właściwe dobrze jest trzymać w wodoodpornej saszetce.
Inne
ˇ apteczka !
ˇ czapka plus okulary przeciwsłoneczne
ˇ obuwie sportowe lub inne wygodne do zwiedzania
ˇ skarpety
ˇ bielizna osobista
ˇ przybory toaletowe + ręcznik
ˇ scyzoryk wielofunkcyjny
ˇ latarka + zapasowe baterie
ˇ kompas
ˇ mapnik
ˇ środki przeciw komarom
ˇ śpiwór (możliwie najlżejszy, zwróć uwagę na temperaturę komfortu – nie może być ani za zimno, ani za gorąco; jeżeli jedziesz z partnerką/partnerem wygodniej i przyjemniej :) jest kupić dwa takie śpiwory, które dadzą się połączyć ze sobą)
ˇ kubek blaszany
ˇ termos
ˇ niezbędnik
ˇ menażka
ˇ grzałka turystyczna 220V
ˇ płyn do mycia naczyń + zmywak
ˇ igła + nici
ˇ papier toaletowy
Miej na uwadze gdzie i jak będziesz spał. W razie potrzeby rozejrzyj się za namiotem – pamiętaj że im lżejszy tym lepszy; polecam przy tym stelaż aluminiowy bo lżejszy i bardziej wytrzymały.
Wszystkich doświadczonych bardziej lub mniej upraszam o uwagi i dopisywanie uzytecznego info/linków etc. tylko bez spamu pls :)
Poradnik jest w kilku częściach:
1. Przygotowanie siebie
2. Przygotowanie motocykla
3. Co zabrać
4. Zestaw linków
Przygotowanie siebie
Nie wyjeżdżaj w trasę bez przygotowania ! Poznaj miejsca, które będziesz zwiedzał.
Polecam przygotowanie wg następujących punktów:
ˇ sprawdź formalne wymogi i porady polskiego MSZ jakie obowiązują w danym kraju w ‘Poradniku Polaka zagranicą’ dokładnie zanotuj i miej przy sobie przez cały czas dane kontaktowe do najbliższej polskiej placówki dyplomatycznej;
ˇ jeżeli mówisz po angielsku – OBOWIĄZKOWA LEKTURA/kompendium wiedzy to książka Chrisa Scott’a ‘Adventure Motorcycling Handbook’ (ok. 80-90 zł); alternatywnie/dodatkowo przejrzyj dostępne na Internecie porady/opisy wyjazdów (lista wybranych linków na końcu tego tekstu);
ˇ zgromadź możliwie dokładne mapy terenów, przez które będziesz przejeżdżał, oraz przewodniki po tym terenie; dobrze jest mieć mapę w języku, który obowiązuje na terenie, przez który będziesz jechał – łatwiej Ci będzie zapytać miejscowych o drogę;
ˇ dobrze zaplanuj trasę i dzienne przeloty – w razie potrzeby skorzystaj z route plannera trasę dobrze jest mieć ze sobą, rozpisaną na kartce z wymienionymi miejscowościami i kilometrażem;
ˇ jeżeli używasz GPS-u nie zapomnij go zaprogramować przed wyjazdem; pamiętaj o ograniczeniach GPS-u:
o w niskich temperaturach szybko wyładowują się baterie;
o odbiornik może nie odbierać sygnału w gęstym lesie, głębokiej dolinie, wąwozie, pomiędzy drapaczami chmur;
o sygnał odbierany przez odbiorniki cywilne może być w każdej chwili zakłócony w ramach amerykańskiego Programu Wybiórczej Dostępności, który zmniejsza precyzję pomiaru.
ˇ naucz się podstawowych zwrotów w językach lokalnych oraz nazw głównych miejscowości, przez które będziesz przejeżdżał – pomoże Ci to w komunikacji;o odbiornik może nie odbierać sygnału w gęstym lesie, głębokiej dolinie, wąwozie, pomiędzy drapaczami chmur;
o sygnał odbierany przez odbiorniki cywilne może być w każdej chwili zakłócony w ramach amerykańskiego Programu Wybiórczej Dostępności, który zmniejsza precyzję pomiaru.
ˇ pamiętaj o ewentualnych szczepieniach !! – mogą wymagać czasu, zadbaj o to odpowiednio wcześniej.
Przygotowanie motocykla
Przygotowanie motocykla – podstawowe zasady:
ˇ nie przesadzaj z masą maszyny ! – im mniejsza waga tym lepiej – poradnik jak odchudzić moto oraz wyposażyć go w akcesoria z głową, żeby nie przesadzić, znajdziesz tutaj
ˇ planuj rozmieszczenie bagażu – jak najniżej położony środek ciężkości:
o rolka jest lepsza niż topcase,
o kufry – powinny być wodoszczelne, najlepiej nie plastikowe a metalowe; w kufry boczne rzeczy cięższe, w rolkę i torby na wierzchu rzeczy lżejsze; zwracaj uwagę na szerokość moto – lepsze kufry wąskie niż szerokie
ˇ czy na pewno pojemność zbiornika umożliwi Ci przeloty jakie zaplanowałeś ? Jeżeli nie, wyjściem mogą być dodatkowe zbiorniki paliwa – na ten temat poczytaj.o kufry – powinny być wodoszczelne, najlepiej nie plastikowe a metalowe; w kufry boczne rzeczy cięższe, w rolkę i torby na wierzchu rzeczy lżejsze; zwracaj uwagę na szerokość moto – lepsze kufry wąskie niż szerokie
Przed samym wyjazdem staranny przegląd, a w szczególności:
ˇ opony
ˇ klocki hamulcowe,
ˇ akumulator,
ˇ łańcuch
ˇ olej
ˇ płyn chłodniczy
Ze sobą zabierz zestaw części zapasowych/eksploatacyjnych:
ˇ łatki, dętka + łyżka albo zestaw do naprawy opon bezdętkowych,
ˇ spray do opon
ˇ smar do łańcucha,
ˇ olej silnikowy na dolewki
ˇ zapasowe żarówki
ˇ zapasowe świece
ˇ bezpieczniki
ˇ rękawiczki robocze
ˇ pompka do pompowania (może być jedna na kilka motocykli)
Co zabrać
Wyposażenie do motocykla:
ˇ kask motocyklowy (ewentualnie plus zapasowy wizjer)
ˇ gogle, okulary (dobrze zabrać dwie pary)
ˇ kurtka motocyklowa z ochraniaczami lub buzer pod spód
ˇ spodnie motocyklowe
ˇ ocieplacz pod spodnie i kurtkę
ˇ ubiór wodo- i wiatrochronny
ˇ rękawice motocyklowe
ˇ maska na twarz (neopren)
ˇ buty motocyklowe
ˇ zapasowe ‘pajączki’ i gumy towarowe
ˇ blokady zabezpieczające motocykl przed kradzieżą
Na deszcz
ˇ kombinezon przeciwdeszczowy, wygodniejszy jest dwuczęściowy
ˇ ochraniacze na rękawice i buty,
ˇ bagaż zapakować w worki z folii
Dokumenty
ˇ paszport
ˇ prawo jazdy
ˇ dowód rejestracyjny motocykla z aktualnym badaniem technicznym
ˇ polisa ubezpieczeniowa OC
ˇ zielona karta w krajach poza UE
ˇ w przypadku jazdy motocyklem pożyczonym, należy mieć upoważnienie (notarialnie poświadczone, najlepiej także przetłumaczone na języku lokalnym lub powszechnie używany na terenie przejazdu – rosyjski, angielski, niemiecki, francuski, hiszpański etc.)
Uwaga: na wypadek kradzieży lub zagubienia dokumentów, dobrze jest mieć ich kserokopie oddzielnie schowane (dla okazania policji i innym uprawnionym organom). Dokumenty właściwe dobrze jest trzymać w wodoodpornej saszetce.
Inne
ˇ apteczka !
ˇ czapka plus okulary przeciwsłoneczne
ˇ obuwie sportowe lub inne wygodne do zwiedzania
ˇ skarpety
ˇ bielizna osobista
ˇ przybory toaletowe + ręcznik
ˇ scyzoryk wielofunkcyjny
ˇ latarka + zapasowe baterie
ˇ kompas
ˇ mapnik
ˇ środki przeciw komarom
ˇ śpiwór (możliwie najlżejszy, zwróć uwagę na temperaturę komfortu – nie może być ani za zimno, ani za gorąco; jeżeli jedziesz z partnerką/partnerem wygodniej i przyjemniej :) jest kupić dwa takie śpiwory, które dadzą się połączyć ze sobą)
ˇ kubek blaszany
ˇ termos
ˇ niezbędnik
ˇ menażka
ˇ grzałka turystyczna 220V
ˇ płyn do mycia naczyń + zmywak
ˇ igła + nici
ˇ papier toaletowy
Miej na uwadze gdzie i jak będziesz spał. W razie potrzeby rozejrzyj się za namiotem – pamiętaj że im lżejszy tym lepszy; polecam przy tym stelaż aluminiowy bo lżejszy i bardziej wytrzymały.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz