poniedziałek, 21 marca 2011

POLSKIE MOTOCYKLE 1918-1939 ROK

CWS M55

Pierwszym motocyklem produkowanym seryjnie w naszym kraju był CWS M 55 , konstrukcji por. inż. Bolesława Fuksiewicza. (Motocykle ,,Lech" z Opalenicy Wlkp. , których wytwarzanie - jednakże na mniejszą skalę - rozpoczęto nieco wcześniej, zostaną omówione w grupie serii informacyjnych i motocykli prototypowych ). Inż. Fuksiewicz, zatrudniony w Centralnych warsztatach Samochodowych w Warszawie, otrzymał do swych władz polecenie zaprojektowania ciężkiego motocykla na wzór znanych konstrukcji amerykańskich - Indian (silnik) i Harley-Davidson (podwozie). W myśl otrzymanych wytycznych prace projektowe polegały na dokładnym zwymiarowaniu wszystkich elementów wymienionych pojazdów, z niewielkimi tylko zmianami wymiarów zewnętrznych, co stwarzać miało pozory oryginalności konstrukcji. Nie przeprowadzono żadnych badań wytrzymałościowych i technologicznych , tolerancja pasowań miała być dobierana przy montażu.

Prototypowe motocykle zbudowano w 1929 roku (jest to data najbardziej prawdopodobna, chociaż inne źródła podają rok 1928) i rozpoczęto produkcję pierwszych 50 pojazdów, tzw. serii S-O.
CWS55
Tymczasem badania drogowe ujawniły cały szereg wad silnika i podwozia. Najczęstszym defektem było urywanie się zaworów, wybijanie gniazd zaworowych, ścieranie się powierzchni krzywek rozrządu, pękanie sprężyn przedniego zawieszenia i łącznika mocującego boczny wózek. Do drobnych, lecz istotnych wad należało także niewłaściwe umiejscowienie dzwigni rozrusznika nożnego - między wózkiem a motocyklem - co było przyczyną częstych urazów stopy o łącznik przyczepki i kolana o jej krawędź.

Odbiorcy wojskowi (bowiem motocykle przeznaczone były głownie dla armii ) zaczęli składać reklamacje, ujawniając nieufność co do dalszej ich produkcji. W Centralnych Warsztatach Samochodowych zaczęto zastanawiać się nad wstrzymaniem produkcji, a nawet nad złomowaniem wykonanych już pojazdów. Zrealizowano jednakże inną koncepcję. Postanowiono usunąć najważniejsze błędy i kontynuować produkcję, aby uzyskać choćby zwrot zainwestowanych sum. Analizę podatnych na uszkodzenia zwłaszcza detali silnika, powierzono młodemu pracownikowi z dużą praktyką krajową i zagraniczną - inż. Stanisławowi Malendowiczowi. Po jej dokonaniu wprowadzono do silnika istotne zmiany, min. W zespole rozrządu, co usprawniło pracę silnika i zapewniło minimum jego trwałości. Nowa, zmodernizowana seria (do której zaliczano także poprawione egzemplarze poprzedniej ) nosiła oznaczenie S-III.
CWS55
Można przypuszczać, że do momentu zakończenia produkcji ( w 1931 r. ) fabrykę opuściło 100 silników CWS M 55 obu serii i 11 kompletów części zamiennych.
CWS55
Silnik CWS 55 S-III
Motocykle wykonywane były głównie z materiałów krajowych, z importu pochodziły tylko: instalacja elektryczna, ogumienie, gaźnik oraz łożyska i szybkościomierz. Większość elementów produkowano na miejscu w Centralnych Warsztatach Samochodowych, lecz korzystano także z usług kooperantów. Koła dostarczała Fabryka Rowerów i Motocykli B.Wahren a zbiorniki paliwa Zakłady przemysłowe „Bielany" S.A.

Motocykle CWS M 55 serii III, wyposażone w wózki boczne o specjalnej konstrukcji (podobno 50 szt.) zakupiła na przełomie 1931/1932 roku warszawska poczta. Pojazdy z Centralnych Warsztatów Samochodowych uczestniczyły także w licznych rajdach na terenie kraju, m.in. w rajdzie „Dookoła Polski" na trasie 1300 km i brały udział w wystawach i konkursach piękności. Nieliczne egzemplarze przetrwały do dnia dzisiejszego i znajdują się wyłącznie w rękach prywatnych właścicieli.

Dane techniczne motocykla CWS M 55

  • Silnik czterosuwowy, czterocylindrowy w układzie widlastym, dolnozaworowy: napędza tylne koło za pomocą łańcucha.
  • Pojemność skokowa 995,4 cm3.
  • Stopień sprężania 4 :1.
  • Moc - 13,2 KM przy 2000 obr./min. (14 KM przy 2500 obr./min.).
  • Sprzęgło mokre, wielotarczowe, sterowane pedałem .
  • Skrzynka biegów o trzech przełożeniach, sterowana ręcznie.
  • Zapłon iskrowy.
  • Rama rurowa, podwójna, zamknięta.
  • Zawieszenie przednie: widelec trapezowy typu H-D.
  • Zawieszenie tylne: sztywne.
  • Ogumienie: 27" x 3,85" (fartuchowe).
  • Masa własna 200 kg (z wózkiem bocznym 260 kg).
  • Prędkość maksymalna 100 km /h (wózkiem bocznym - 75 km /h).
  • Zużycie paliwa - ok. 10 l./ 100 km. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz